Top 10 surse de proteine vegetale

Organismul uman are nevoie de proteine pentru a supraviețui. Acestea sunt absolut esențiale în formarea, dezvoltarea și repararea celulelor, țesuturilor, sistemului muscular și a organelor. Totodată, proteinele joacă un rol important în producerea de anticorpi, hormoni și enzime și la buna funcționare a proceselor chimice ce se petrec în interiorul corpului nostru, fără ca noi să fim pe deplin conștienți de acest aspect.

Organismul uman are nevoie de 20 de aminoacizi pentru funcționarea optimă, 9 dintre aceștia nu pot fi sintetizați de corpul nostru, motiv pentru care este indicat să fie extrași din alimentația pe care o consumăm. Bineînțeles că proteinele animale sunt mult mai complexe decât cele vegetale, însă cei care au adoptat un stil de viață vegetarian sau care țin post pe perioade lungi de timp nu trebuie să se îngrijoreze, acești 9 aminoacizi pot fi furnizați de o asociere de surse de proteine vegetale, pe durata întregii zile.

Iată un top 10 cu cele mai bune surse vegetale de proteine:

  1. Semințele de chia. Semințele de chia sunt bogate în fibre și acizi grași Omega 3, minerale, precum: calciu, mangan, fosfor, fier și zinc. De asemenea, acestea contribuie la o mai bună calitate a somnului, veți avea un somn liniștit și odihnitor dacă veți consuma aceste semințe în decursul unei mese.

 

  1. Semințele de soia bogate în fitosteroli, lecitină, acizi grași Omega 3 ajută la derularea optimă a funcțiilor tractului digestiv, reglează ciclul menstrual și împiedică dezvoltarea celulelor canceroase, în special cancerul mamar.
  2. Nuci, alune, caju, fistic. Nucile și alunele conțin cu preponderență proteine și grăsimi, precum acizi grași omega 3, fiind o sursă bogată de minerale și vitamine. Prin conținutul de acizi grași omega 3, nucile conduc la o normalizare a bătăilor inimii, și în acest fel, la prevenirea atacurilor de cord, scăderea nivelul colesterolului rău din organism, îmbunătățirea sănătății vaselor de sânge, la eliminearea formării cheagurilor și la fortificarea sistemului imunitar. Datorită conținutului de fibre, nucile ajută la funcționarea optimă a intestinelor și la controlarea conținutului de zahăr din sânge și, în acest mod, la evitarea diabetului zaharat de tip 2. Alunele au un miez bogat în vitaminele A, B, C și E, calciu, fier, fosfor și potasiu. Alunele sunt benefice pentru circulația sanguină, ușurează activitatea tractului gastro-intestinal, contribuie la buna funcționare a ficatului, a ochilor și la menținerea pielii sănătoasă. Nucile caju au o multitudine de nutrienți (magneziu, fosfor, calciu, seleniu, zinc, cupru, potasiu), dar și o mulțime de vitamine (C, E, K, B1, B2, B3, B6), acid folic, fibre, fier, proteine și acizi grași omega 3, care ajută la scăderea colesterolului și trigliceridelor, întăresc sistemul osos, cardiac și previn formarea pietrelor la ficat. Fisticul conține proteine, lipide, minerale de calciu, magneziu, fosfor, fier, zinc, vitamine A și C, care previn bolile cardiovasculare, contribuie la regenerarea celulară, are efect anticancerigen, tratează arsurile la stomac și ulcerul gastric.
  3. Năut. Năutul este o sursă excelentă de fibre, vitamine B6 și B9, acid folic, mangan, proteine și fibre (fier, fosfor, potasiu, calciu, magneziu, cupru și zinc). Năutul poate fi o alternativă potrivită pentru conținutul de carne. Acesta protejează inima, reglează nivelul de glicemie din corp, previne cancerul de colon, combate anemia, îmbunătățește somnul și scade pofta de mâncare.
  4. Lintea este o sursă bogată de fosfor, fier, zinc, magneziu, vitamine din complexul B (B1, B2, B3, B5, B6 și B9), antioxidanți. Lintea ajută la stabilizarea nivelului de zahăr din sânge, contribuie la creșterea capacității de atenție și de memorare, stimulează sistemul imunitar și crește nivelul de energie din corp prin completarea rezervelor de fier din organism.
  5. Quinoa deține în abundență fibre, cupru, acid folic, magneziu, mangan, fosfor, zinc. Quinoa deține importante proprietăți antioxidante și anti-inflamatorii.
  6. Semințele de cânepă. Semințele de cânepă sunt foarte importante pentru alimentația zilnică și aportul necesar de proteine deoarece asigură toți cei 9 aminoacizi esențiali. Acestea sunt bogate în acizi grași omega 3 și omega 6, minerale, antioxidanți. Totodată, ele joacă un rol important în menținerea echilibrului hormonal, reduce riscul de infarct, nivelul de colesterol, îmbunătățește tranzitul intestinal, randamentul cerebral și ajută la hrănirea și regenerarea celulelor pielii.
  7. Fulgii integrali de ovăz. Ovăzul este o sursă bogată în vitamina E, zinc, seleniu, cupru, fier, mangan și magneziu. Are un puternic rol antioxidant, cu efecte benefice asupra nivelului de colesterol din sânge și produce energia necesară de care organismul are nevoie pe parcursul întregii zile.
  8. Semințele de floarea soarelui, susai, in, dovleac. Semințele de floarea soarelui sunt o sursă bună de fibre, proteine, vitamine E, B1, B6, acid folic, magneziu, seleniu, mangan, cupru, fosfor și ajută la reducerea colesterolului din sânge, la îmbunătățirea sistemului imunitar și la scăderea riscului de a fi predispuși la diverse tipologii de cancer. Semințele de susan, abundente în cupru, vitamina B, D, E și F, au efect emolient, antianemic și laxativ. Semințele de in scad colesterolul și trigliceridele, protejează inima, combat migrenele, atenuează durerile menstruale, mențin fierea sănătoasă, înlătură starea de oboseală, stresul, insomniile și previn apariția cancerului de colon. Semințele de dovleac pot fi consumate sub formă de gustare și fortifică sistemul imunitar în sezonul rece, mențin inimia sănătoasă, stimulează activitatea cerebrală, reduc stresul, sunt anti-inflamatorii și ajută la obținerea unui somn liniștit și odihnitor.
  1. Avocado, un fruct bogat în fibre, potasiu, vitamina E, B, acid folic, contribuie la funcționarea perfectă a aparatului cardiovascular, curăță colonul, reglează apetitul, nivelul glicemic, protejează sistemul imunitar împotriva celulelor canceroase și previne pierderea memoriei.

*

Ţi-a fost de folos articolul nostru? Abonează-te la newsletter şi vei primi prin e-mail sfaturi pentru o viaţă mai sănătoasă!

Stay healthy! Shop BIO!

Leave a Reply