Alimentația Și Sănătatea Mintală: Există Vreo Legătură?

Alimentația și sănătatea mintală: există vreo legătură?

Pentru că luna mai este dedicată sănătății mintale, am considerat că ar trebui să punem în valoare un subiect mai puțin dezbătut, anume modul în care alimentația afectează bunăstarea mintală a unei persoane.

Pentru o bună funcționare, creierul, precum orice alt organ din corp, are nevoie de o serie de vitamine, minerale și alți nutrienți. În cazul carențelor de nutrienți, creierul nu-și mai poate îndeplini funcțiile la adevărata sa capacitate și se pot dezvolta diferite afecțiuni.

Desigur, niciun aliment sau dietă nu poate vindeca depresia, spre exemplu, dar menținerea unei alimentații echilibrate joacă un rol important în păstrarea psihicului sănătos.

Care este legătura dintre alimentație și starea psihică a unei persoane?

Creierul și tractul gastrointestinal, denumit adesea „al doilea creier”, se află într-o strânsă relație: tractul gastrointestinal găzduiește miliarde de bacterii care influențează producția de neurotransmițători, acele substanțe chimice care poartă informații de la stomac la creier.

O alimentație bogată în alimente sănătoase determină dezvoltarea bacteriilor „bune”, care la rândul lor stimulează producerea de neurotransmițători. Dacă neurotransmițătorii se află la un nivel adecvat, creierul primește mai multe informații pozitive, datorită unor substanțe precum serotonina sau dopamina. În consecință, fluctuațiile de dispoziție sunt mai rare, iar abilitatea de concentrare, precum și starea de spirit generală vor fi foarte bune.

Care sunt alimentele de care trebuie să ne ferim?

O alimentație care se bazează în mod constant pe mâncare nesănătoasă poate cauza inflamații, ce inhibă producerea neurotransmițătorilor, fiind chiar asociată cu un risc sporit de dezvoltare a demenței.

Există două tipuri de alimente care cauzează efecte negative asupra creierului:

  • Alimentele care păcălesc creierul să elibereze substanțe chimice de care poate ducem lipsă, alterând temporar starea de spirit (spre exemplu, zahărul, cafeaua și ciocolata)
  • Alimentele care împiedică convertirea altor mâncăruri în nutrienți de care creierul are nevoie (spre exemplu grăsimile saturate ca untul, untura și uleiul de palmier). Grăsimile saturate nu sunt total contraindicate, însă trebuie consumate cu moderație.

Care este tipul de alimentație recomandat pentru o stare psihică optimă?

Prin compararea dietelor „tradiționale”, precum cea mediteraneană sau cea japoneză, cu o dietă tipică „occidentală”, studiile științifice au arătat că, în cazul dietelor, tradiționale riscul de depresie este cu 25% – 35% mai scăzut. Acest fapt este atribuit abundenței de legume, fructe, cereale neprocesate și cantității limitate de carne slabă și lactate. Aceste diete tind să nu conțină mâncăruri foarte procesate sau bogate în zahăr, alimente ce constituie elemente principale ale modelului alimentar „occidental”.

Surse:

https://www.healthline.com/health/depression/healthy-eating#essential-nutrients

https://www.aetna.com/health-guide/food-affects-mental-health.html#:~:text=When%20you%20stick%20to%20a,symptoms%20of%20depression%20and%20anxiety.

https://www.mentalhealth.org.uk/a-to-z/d/diet-and-mental-health

https://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-psychiatry-your-brain-on-food-201511168626

Ţi-a fost de folos articolul nostru? Abonează-te la newsletter şi vei primi prin e-mail sfaturi pentru o viaţă mai sănătoasă!

Stay healthy! Shop BIO!