Mâncăm din toate câte puțin sau…?

Majoritatea oamenilor consideră că metoda numărării caloriilor este cea mai eficientă atunci când vine vorba de porționare. Cu toate acestea, există și o altă metodă, aproape la fel de precisă, dar mult mai simplă decât aceasta și anume…măsurarea „după mână”.

Corpul nostru este proporționat perfect pentru fiecare dintre noi, ceea ce înseamnă că și mâinile noastre sunt proporționate conform restului corpului. Astfel, iată care sunt „gramajele” de care trebuie să ții cont atunci când îți proporționezi cantitatea de mâncare sau de nutrienți din farfurie:

1

*Sursă foto: https://goo.gl/xXaCKg

CÂT MÂNCĂM DIN FIECARE CATEGORIE DE ALIMENTE

eat-791597_960_720

Pentru bărbați, sunt indicate următoarele porționări pentru o masă:

  • 2 x „palme deschise” de proteine, adică echivalentul a aprox. 40-60 g de proteine (carne, pește, ouă, brânză sau iaurturi);
  • 2 x „pumni” de legume (cele mai recomandate: broccoli, spanac, salate, morcovi etc.)
  • 2 x „mâini căuș” de carbohidrați, adică aprox. 40-60 g de carbohidrați (boabe, alimente bogate în amidon, cereale sau fructe);
  • 2 x „degete mari” de grăsimi, adică echivalentul a aprox. 15-25 g de grăsimi (alimente bogate în ulei, unt, nuci sau semințe);

Pentru femei este recomandată o porționare de aproape jumătate din cea destinată bărbaților, adică:

  • 1 x „palmă deschisă” de proteine, adică echivalentul a aprox. 20-30 g de proteine;
  • 1 x„pumn” de legume;
  • 1 x „mână căuș” de carbohidrați, adică aprox. 20-30 g de carbohidrați;
  • 1 x „deget mare” de grăsimi, adică echivalentul a aprox. 7-12 g de grăsimi;

O alimentație echilibrată atât pentru bărbați, cât și pentru femei, constă în 3-4 astfel de mese complete (să se regăsească toate cele 3 grupe în farfurie), adică în jur de 2,300-3,000 de calorii/zi pentru bărbați și 1,200-1,500/zi pentru femei.

CUM ADAPTĂM REGIMUL ALIMENTAR LA OBICEIURILE NOASTRE

Este foarte important de reținut că, spre deosebire de regula măsurării caloriile, metoda folosirii mâinilor în porționarea alimentară este mai puțin rigidă și mult mai ușor adaptabilă nevoilor și obiceiurilor voastre zilnice.

Dacă sunteți foarte activi fizic, este recomandat să măriți numărul de porții din fiecare categorie alimentară, astfel încât să ajungeți la 6-8 porții – bărbații (aprox. 2,300-3,000 kcal) și 4-6 porții – femeile (aprox. 1,500-2,100 kcal).

De asemenea, există și alți factori care vă influențează necesarul zilnic de calorii și pe care vă recomandăm să îi luați în considerare.

Astfel, reduceți cantitatea de carbohidrați sau de grăsimi din cadrul fiecărei mese dacă:

  • Sunteți mici de statură;
  • Vă simțiți prea plini după fiecare masă;
  • Obișnuiți să mâncați mai frecvent de atât în timpul zilei;
  • Nu sunteți foarte activi;
  • Încercați să slăbiți în greutate;

Situațiile în care e bine să măriți cantitatea de carbohidrați sau grăsimi apar atunci când:

  • sunteți mari de statură;
  • Nu vă simțiți sațietate după mese;
  • Mâncați mai rar decatât în timpul zilei;
  • Sunteți foarte activi;
  • Încercați să dobândiți masă musculară;

În cele din urmă, ultimul sfat pe care mai vrem să îl menționăm atunci când vine vorba de o porționare corectă și o masă echilibrată zi de zi este faptul că orice fel de regim alimentar depinde, în primul rând, de voi și de nevoile/așteptările voastre, așa că nu vă temeți să adaptați metoda conform acestor aspecte.

Dacă noul regim alimentar vă aduce mai multă frustrare decât rezultate, atunci cel mai bine este să consultați un medic nutriționist pentru a găsi împreună cu acesta regimul perfect pentru greutatea, înălțimea, vârsta și, mai ales, obiceiurile voastre.

*Sursă: http://colormehealthy.com/0_docs/ServingSizeInHand.pdf

 

 

 

 

Cum porționăm corect mâncarea?

Risipa de alimente este de o importanță extraordinară, iar cheltuilelile lunare sunt, poate, cel mai mărunt lucru care ar trebui să ne îngrijoreze raportat la această problemă. Ar fi bine să ne amintim că resursele pe care ni le oferă planeta sunt limitate, iar nouă ne urmează generații noi care sunt afectate direct de risipa generală de resurse naturale din zilele noastre.

cheesecake-1578695_960_720Așadar, ce-i de făcut? Cum putem, fiecare dintre noi, să contribuim la diminuarea acestei probleme? Concret, cumpărând alimente cu responsabilitate și fiind mai atenți la porționarea mâncării pe care o punem în fiecare zi în farfurii.

Un studiu a constatat că dimensiunile porțiilor moderne de alimente au adăugat un plus de calorii care variază de la 50 la 150, iar dacă, per zi, aceste adaosuri nu par foarte mari, specialiștii au calculat un total de aproximativ 5 kilograme pe an!

Conținutul caloric azi și în 1980

Pentru a observa evoluția raportului caloric conținut de anumite preparate în ziua de azi, NYC Health a realizat un studiu comparativ pe această temă, comparativ cu anii ’80. Mai jos aveți câteva informații extrase din această cercetare:

Food or beverage 1980s (calories) Today (calories)
Turkey sandwich 320 calories 820 calories
French fries 210 calories 610 calories
Bagel 140 calories 350 calories
Slice of pizza 500 calories 850 calories
Soda 85 calories 250 calories

Porționarea corectă

Pentru a ne forma obiceiuri de consum cât mai echilibrate și mai eficiente și, deopotrivă, pentru a reduce risipa mâncării, specialiștii în nutriție de la Dairy Council of California ne învață cum să ne porționăm corect cantitățile de alimente, chiar și fără recipiente speciale pentru așa ceva:

12 jpgSursă: http://bit.ly/1qeNTt5

 

 

 

Bunătăți din bunătate: O campanie de Biocorner și Adrian Hădean pentru Casa Lidia.

1. CE PRESUPUNE CAMPANIA?
Pornind de la ideea că unul dintre cele mai importante aspecte pentru dezvoltarea copiilor este o alimentație sănătoasă dar și că o bună parte din reperele noastre alimentare își au rădăcinile în copilărie, Biocorner și Adi Hădean lansează campania „BUNĂTĂȚI DIN BUNĂTATE”.

Campania Bunătăți din Bunătate se va desfășura pe o perioadă de 3 luni, timp în care clienții Biocorner vor avea ocazia să cumpere orice produse din magazin și să le doneze fundației Casa Lidia.

2. CUM FUNCȚIONEAZĂ?

Fiecare client care va cumpăra orice produs din magazin va fi înscris într-o tombolă. De aici se va extrage câte un câștigător la sfârșitul fiecăreia dintre cele trei luni de campanie.

Premiul: O cină pregătită de Adi Hădean la Attic Lab. 
*Trageri la sorți: 31 martie 2017, 30 aprilie 2017 și 31 mai 2017.
*PERIOADA DE DESFĂȘURARE: 01.03.2017 31.05.2017
3. DESPRE FUNDAȚIA CASA LIDIA.
Fundația Casa Lidia este o organizație non guvernamentală, non-profit, dedicată îngrijirii și educării copiilor aflați în dificultate, celor abandonați și orfani. Fundația funcționează din 1997 și deține o casă în Comuna Domnești, Ilfov unde îngrijește permanent un număr de 18 copii cu vârsta între 4 și 21 de ani.
Casa Lidia încearcă să depășească limitele unui orfelinat și să insufle spiritul de familie. Aici, fiecare dintre copii are propriile responsabilități și ajută la curățenie, creșterea animalelor, cultivarea de fructe și legume. Atmosfera este prietenoasă, plină de voie bună.
18 copii trăiesc aici, majoritatea în grupe de frați. Casa are o poveste emoționantă în spate – a fost construită chiar de un om care știe ce înseamnă să crești într-un orfelinat și a simțit pe propria piele efectele lipsei de afecțiune, foamei și a cuiva care să îl îndrume în viață.
Fundația Casa Lidia nu primește ajutor de la stat și nici nu beneficiază de finanțări din alte surse externe, de aceea se bazează doar pe resursele proprii, dar și pe generozitatea celor care vor să ofere sprijin de orice fel.